top of page
  • תמונת הסופר/תנועה אפיק-ריבוש

התחדשות עירונית בראיה שכונתית - זה כבר לא רק החלום שלנו

שלום לכל חברינו,

לא שמעתם מאתנו מזמן.

כמו כולם, אנחנו מרימים את הראש לאט לאט, ומנסים לייצר שגרה של עבודה ושל שפיות יומיומית, בתקופה המאתגרת שבה אנחנו חיים.


אחד הדברים שאנחנו מתרכזים בו כיום, ומאז שהקמנו את סטריטלייט - הוא המאמץ לסייע לרשויות מקומיות ולגופים שונים להסתכל על התחדשות עירונית כאירוע שהוא שכונתי-עירוני, ולא רק אירוע מתחמי. בארץ ישנן יותר ויותר שכונות שזרועות במתחמי התחדשות עירונית רבים. המתחמים מקודמים לרוב באמצעות יזמים, ולעתים קרובות אין כל הסתכלות על המרחב השכונתי.


מה קורה לשכונה שעוברת התחדשות אינטנסיבית? מה קורה לאופי שלה? לזהות השכונתית? מה קורה לקהילות שחיות בשכונה? מה קורה בין המתחמים, באיזורים שלא מתחדשים? האם זו תהיה אותה שכונה אחרי מאסה גדולה של התחדשות והצטרפות של תושבים חדשים רבים? ומה קורה בתקופת הבניה, כשבשכונה פועלים אתרי בניה רבים במקביל וללא תיאום?


מזה כמה שנים, אנחנו מעודדים ומלווים רשויות מקומיות שמעוניינות לשאול את השאלות האלה, לייצר אסטרטגיה חברתית לשכונות מתחדשות, ואף לייצר תכניות עבודה לפיתוח השלד הציבורי והקהילתי של השכונות - שתלווה את ההתחדשות שמתקיימת בשכונה. זה קורה כיום בעיקר בתל-אביב ובירושלים, עם סנוניות ראשונות נוספות בערי המרכז. למי שמתעניין - אפשר לראות כאן וובינר שלנו בנושא, מהתקופה שבנינו את המודל שלנו לליווי שכונות מתחדשות.


בתקופה האחרונה מתקיימים שני תהליכי מחקר מעניינים מאוד על התחדשות שכונתית - האחד בשיתוף עיריית תל אביב-יפו ואיגוד המתכננים, והשני בהובלת עמותת ארץ-עיר ובהשתתפות קרן יד הנדיב, קרן שחף, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וקרנות נוספות. בשני תהליכים אלה אנחנו זוכים להשתתף - ושמחים מאוד לתרום מהנסיון המצטבר שלנו (אנחנו מתחילים בקרוב פרויקט עשירי של ליווי שכונה מתחדשת!).

תמונה של דוח עבודה חברתית בשכונות מתחדשות

במסגרת תהליך הלימוד והמחקר עם עמותת ארץ-עיר והרשות להתחדשות עירונית, התבקשנו לכתוב את המסמך המכונן המציג את אתגרי השכונה המתחדשת, ואת השיח המתפתח לגבי פתרונות לאתגרים אלה. את המסמך תוכלו לקרוא כאן.


אי אפשר יותר להסתכל על התחדשות עירונית כאירוע מתחמי. רשויות מקומיות חייבות להתייחס להתחדשות מנקודת מבט שכונתית - לפני שההתחדשות תתקדם יותר מדי, וכבר יהיה קשה לתת מענה לאתגרים השכונתיים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Kommentare


bottom of page